S/Y Allie

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Tue, January 25, 2011 00:07:55
St. George och Flamingo bay

21 Januari

I morse var vi in till marinan igen och fyllde vatten och handla mat. Vi bestämde oss för att segla till St. George bay idag, det är huvudstaden på Grenada. Här mötte vi upp Fri inspiration och Mark och Maria på ”Mare liberum”. Vi spenderade eftermiddagen med en rundtur på stan. Ikväll blir det en liten kvällsbjudning hos Mark, vi blir 14 skandinaver hopträngda ombord en Vega. God Afton!

22 Januari - Johan

Vi hade en trevlig afton ombord ”Mare liberum” igår. Idag drog Kim iväg med norrmännen på en heldag med Kite-surfning. Vi anda började med en dag på stan i shoppingens tecken, införskaffat en ny kamera till tvillingarna och en ny mobiltelefon till mig, den förra tappades ner i en 9 meters vattengrav, en smula kaputt då den fiskades upp igen. Jag kunde inte stå emot frestelsen att köpa 3 par nya solbrillor idag, i tre olika färger.

Efter shoppingen tog vi oss an lite historia, en promenad upp till Fort St.George. Ett fort från kolonialtiden då stund om britter och stund om fransoser slogs om ön. Fortet var inte särskilt markvärdigt så det blev en snabb rundvandring för att sen ta oss ner till stan och krydd/grönsaks marknaden. Här träffa vi en taxichaufför som ville rekommendera ett besök på Grenadas två rom destellerier; detta lät onekligen som ett mycket gott förslag som passa oss utmärkt. En halvtimme senare äntrade vi Westerhalls destelleri, detta var mer som ett museum idag, med många fina gamla kok-pannor, pressar och maskiner. Hela fabriken låg i en mycket vacker lund. Idag köpte dem den 96% alkoholen och spädde och tappade själva i fat. Efter en gedigen provsmakning av deras olika produkter kunde vi på gott humör och med en gottepåse var bege oss till nästa destilleri, ”clarkes court”. Även på denna fabrik fick vi en kanon guidetur, den stora skillnaden var att det senare tillverkade sin egen alkohol. Vi blev alla imponerade av deras fortfarande driftsatta ångmaskiner. Även denna tur skulle avslutas med en inte särskilt blyg provsmakning, på mycket gott humör och med ett leende på läpparna vädrades peng-lädret och ytterligare en gottpåse var köptes. Summasummarum återvände vi till Allie med nio flaskor rom. Kvällen avslutas med lite wi-fi och ett par kalla öl på marinan.

23 Januari

Tre av oss åt frukost på Allie idag, Kim gästspelar fortfarande hos norrmännen, möter upp honom på kurredutt öarna norr om Grenada. Vi hissa ankar och lämnade St.George bakom oss och begav oss till en mooring-bay i anslutning till världens första och enda ”underwater sculpture park”. Ett vackert korallrev där det rests ett 70-tal olika skulpturer och statyer av betong. Samtliga konstverk står på ca 5-8 meters djup, så med snorkel utrustningen på kan man komma nära inpå föremålen. I sällskap av flytväst-försedda amerikaner spenderade vi 2 timmar på revet. När krampen i benen gjorde sig påmind återvände vi till Allie. Nu hade även mark dykt upp med sin vega bredvid oss, vi stanna över på en kaffe och ett glas rött. På eftermiddagen segla vi till nästa vik, Halifax bay, vi läste om viken i en guidebok, det skulle finnas lite intressanta vak som står vid strandkanten. Från början var Halifax Bay ett känt smuggeltillhåll för pirater på 1600-talet På vägen hit återvände våran fiskelycka, vi drog upp en 2 kg barracuda. Då vi seglar in i Halifax möts vi av en mycket skarp soplukt, soptippen ligger uppenbarligen bakom träden. Och mycket riktigt ligger även ett par vrak här, med klädnypor på näsan tog vi oss runt ett varv med dingen och segla sen vidare till en desto trevligare vik som heter Flamingo bay. I solnedgången simmar vi in till stranden, tar oss en kvällspromenad, för att lite hungriga tillreda vår nyfångade barracuda ombord Allie, till detta avnjuts ett glas lokal rom. Imorgon seglar vi till kurreduttöarna,

24 Januari

Idag vaknade vi tidigt och lämnade viken redan vid 7 tiden för att segla upp till Carriacou, vi hade dåligt med vind utefter grenadas kust och sedan motvind och västligt ström. Det blev mycket motorgång och inte en ända fisk lyckades vi få upp, men på eftermiddagen kom vi fram till en full knökad Tyrrel bay men lyckades hitta en fin plats nära stranden (ibland är det bra med liten båt). Vi skall stanna här och vänta in Kim och norrmännen.

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.