S/Y Allie

Atlanten, Bermuda-Azorerna

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Tue, June 21, 2011 20:55:53
Dag 1:

Kl 09:30 blir vi utbogserade genom kanalen av den Amerikanska båten Bears dinge, väl på fritt vatten hissade vi segel i den lätta vinden och började den långa segatsen mot Azorerna. Efter 16 Nm dog vinden och vi låg och drev hela natten.

Dag 2:

Lätta vindar hela dagen och vi lyckades bara komma 45 distans, men vi hade mysig filmkväll i sittbrunnen.

Dag 3:

Länsar med 2 försegel uppe och 20:30 passerar vi röd farledsboj Nr.4 som låg och drev 139 Nm från Bermuda. Åska på natten, med vindbyar på upp till 20 m/s

Dag 4:

Delfiner, bleke, flera riktigt otäcka tromber som åkte förbi alldeles bredvid båten, medan vi satt och tryckte i nedgångsluckan med alla segel nedtagna och ordentligt surrade. När dom väl passerat kunde vi hissa segel igen och på eftermiddagen räddade vi en röd boll fender som var ute på vift. Åska på natten

Dag 5:

Ser 5 stora båtar, varav 4 passerar riktigt nära.

Dag 6:

Fin vind, vi gör bra fart mot mål.

Dag 7:

Spann-badade på förmiddagen och på eftermiddagen drog ett oväder in.

Dag 8:

Under 1000 Nm kvar, vi fiskar också upp en fin Dorado som både blir middag och lunch till dagen efter.

Dag 9:

Vinden mojnar, totalt bleke. Vi ligger och driver 230 Nm från Titanic och kollar på filmen Titanic.

Dag 10:

Såg en sköldpadda, bakom båten simmar våra nya fiskvänner Lill och Sussie. Vinden kommer tillbaka, motström 0.5-1 knop, vi har nu kommit halvägs och på eftermiddagen seglar vi förbi en fiske boj med en intrasslad sköldpadda i. Vi vänder båten och lyckas rädda sköldpaddan, och känner oss som riktiga hjältar.

Dag 11:

Massa delfiner runt båten och vi ser 2 fiskebåtar.

Dag 12:

Idag blåser det mycket 10-17 m/s och vi gör fin fart.

Dag 13:

Det blåser fortfarande och vi gör 140 Nm på det dygnet.

Dag 14:

Passerade 2 militärbåtar och en Mersk. Kerstin tillverkade ett armband och Emil kokade bröd.

Dag 15:

Fint väder och god fart, vi gör pizza och spelar spel.

Dag 16:

Mer delfiner, plus en bebis sköldpadda. Sven och Kerstin börjar tillverka varsin plånbok i segeltyg.

Dag 17:

Såg segelbåt och syslöjden fartsatte.

Dag 18:

Seglar med fin fart, på 8 sjömils avstånd träder ön Flores fram ur molnen och vid två tiden kryssar vi oss in i hamnen och kastar ankar utanför marinan. Vi tar dingen till land, tar en promenad och firar med några öl, men trötta bestämde vi oss för att köpa med några pizzor och tog oss tillbaka ut till båten och somnade tidigt.

Den 19-21 Juni

Börjar dagen ganska sent efter en ordentlig sovmorgon, eter frukost tog vi oss in till land för att tvätta av oss resdammet och kolla vädret. Duschen var skön men vädret ser inte så roligt ut. Vi konstaterar om vi skall hinna till Horta innan midsommar måste vi tyvärr lämna Flores nu på en gång. Tråkigt att vi inte hinner utforska denna blommernas ö, men man måste ibland prioretera.

Vi lämnar hamnen på eftermiddagen och håller ganska fin fart fram tills på kvällen då vinden mojnar och vi mer eller mindre driver med strömmen. Dagen efter är det fortfarande lugna vindar och vi håller mellan 2-3 knops. På morgonen den 21 Juni seglar vi in i Horta marina, Hurra. Nu skall det firas.