S/Y Allie

St. Martin till St Barts

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Sat, May 14, 2011 16:48:32

Nu börjar vi bli klara för att lämna västindien och styra mot Bermuda eller Azorerna (det får vindarna avgöra). Vindrodret är monterat och fungerade fint under den korta provturen vi gjorde i ankarvirken. Vi har döpt det till Freddie efter konstruktören.

Vi gjorde ett helhjärtat men bedrövligt misslyckat försök att få Allie att bli en motorseglare igen. Vi köpte nämligen en 6hp utombordare på en marknad. Motorn fungerade i 4 minuter innan den la av. Efter att bråkat med den den förbannade fransmannen i 4 dagar fick vi nog och lämnade St Martin. Mat och vatten hade vi redan fyllt och hamnkontoret har vart och tjatat om att vi inte betalt hamnavgiften så det var verkligen läge att lämna ön (vi tycker att det verkar löjligt att betala när vi ligger i en stor vik och använder vårat eget ankare).

Så vid 4-tiden drog vi upp ankaret och drev så sakta ut ur viken i dom lätta vindarna, vid kl 6 dog vinden helt och efter att vi började driva onödigt nära ett stort rev, knöt vi fast dingen på sidan av båten och bogserade ut Allie på fritt vatten. Därute hittade vi även lite vind och kunde återuppta seglingen mot St, Barts. Det blev en härlig nattsegling och för första gången på länge åskade det, vilket gjorde det väldigt kvavt och varmt. Någon timme innan solen gick upp gled vi in i mörkret och lyckades ankra nästan bra utanför huvudstaden Gustavia. När det ljusnat såg vi att ankaret låg bra nära korall, vilket inte är så uppskattat av myndigheterna så vi ankrade om innan vi åt frukost.

Väl iland tog vi en rejäl promenad och kollade in den tuffa flygplatsen, den slutar rakt ut på stranden. Här finns det mycket fina märkes affärer, vi var inne och kollade lite men kände oss för svettiga och äckliga för att kunna med att prova någonting. På eftermiddagen var vi ute och snorklade och sen var det dags för den andra rejäla färskvattens duschen här i Karibien, ruggigt skönt.

Imorgon skall vi vidare till en liten ö som ligger utanför St. Barts och sedan bär det av över Atlanten igen, det skall bli gott att få komma ut på havet igen. Med lite tur är vindarna med oss!!!