S/Y Allie

St. Lucia till Martinique

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Thu, March 03, 2011 17:52:57

19 Februari, Strandade i Rodney bay.

20 Februari, Seglade ner till Margot bay och ställde till med scen på restaurang. Träffar Mat-Tinas pappa.

Vi började dagen med att ta båten in till Tobbes och Elins hotell för att hämta upp dom och deras packning, sedan seglade vi söderut till viken Margot bay. Det blev en lugn och varm segling i behagliga 3 knop, så man kunde svalka sig genom att släpas efter båten en stund. Efter att ha fått dieseltorsk en gång, kom vi till sist in i viken och kostade på oss att att använda en mooringsboj så vi kunde komma så långt in i viken som möjligt. Efter att ha badat och slappat lite, tog vi oss en titt runt omkring och fastnade på en bar full med norska seglare och Mat-Tinas pappa. Vi blev bjudna på en drös öl och hade det väldans trevligt. På kvällen bokade vi bord och tänkte äta på restaurangen, men det vart inte helt lyckat. Dom gjorde bort sig ordentligt och när dom efter 1.5h bara lyckats servera två av oss med rätt rätt och tappat bort en order totalt, tröttnade vi och bara gick där ifrån. Då blev det ett himlans liv på föreståndarinnan som till och med lyckades hota med polis. Vi vart lite onödigt förbannade och bara lämnade scenen. Tillbaka på båten var det bara att börja laga mat. Synd var att några av norskarna kände restaurangägaren och tog deras parti så för att rädda den nordiska freden betalade vi för dom 6 öl vi druckit på stället men inte för maten. Tråkigt att det skall sluta så ibland...

21 Februari, Seglade ner till Soufriere och snorklade.

Ny dag och nya tag, vi lämnade Margot bay och satte kurs mot Pitongerna som är St. Lucias stolthet, det är dom två sockertopps formade bergen som dom reser sig högt över havet. Vi lyckades finta bort en ”linehandler” och kastade ankare och förtöjde akterlinan i en palm. Sen tog vi dingen bort och snorklade först vid en ”bat Cave” och sedan lite längre ut på revet. Det var otroligt klart vatten men tyvärr inte så jätte mycket fisk, men det var fint ändå. Ny badade och fina tog vi oss en tur på staden och avslutade kvällen på restaurang, denna gången lyckades det bättre och vi lämnade stället mätta och glada.

22 Februari, Badade i Vattenfall och svavelkälla, besökte kakaoplantage, drive in vulkan och botanisk trädgård.

Idag var det dags för upptäcktsfärd i turismens tecken. Så vi tog en tur som Malcon fixade (en av alla fixare som dräller omkring ute i vikarna och vill tjäna pengar) Han hämtade oss vid halv tio och körde oss in till en brygga där en guide och en chaufför väntade. Vi hoppade in i deras mini buss och sedan bar det iväg, första stoppet var en botanisk trädgård, där man kunde så en himla massa blommor, buskar och träd. Efter det var det drive in vulkanen, här luktade det jätte äckligt men vi fick oss ett varmt bad i ett svavelkälla som skulle göra underverk med kroppen, vi passade även på att göra en ansiksmask av lera. Efter att vi duschat av oss det värsta åkte vi vidare till ett vatten fall. Här var det åter dags att bada i hälsosamt vatten så det var otroligt avsaltade vi åkte till kakao plantaget. Här fick vi en fin guidat tur runt deras område och tittat och provsmakat både kakao, kokosnötter och sockerrör. Dom hade ingen storskalig tillverkning kvar, utan nu levde dom bara på turismen. Efter detta späckade förmiddags schema åkte vi ut till båten och käkade lunch och softade .

23 Februari, Bestiger Piton.

Så var det dags igen. Ytligare ett berg skall besegras, denna gången var det Pitite Piton som stod för motståndet. Inte den högsta men den brantaste av dom två. Till vår hjälp hade vi tre guider som skulle visa oss vägen. Vi satte av tidigt på morgonen och efter en halvtimme var vi framme vid botten av berget. Det blev en tuff klättring uppåt som sög musten ur våra ben. Det var på sina ställen ganska teknisk svår klättring för att vara en turist attraktion och repen som fanns till hjälp på sina ställen var ordentligt mörkna. Men men, efter två timmars slit var vi så uppe på toppen och kunde njuta av en fantastiskt fin utsikt. Efter att ha vilat en stund och torkat t-shirtarna var det så dags att klättra ner igen. Det frambringade inte samma höga puls men det var ändå riktigt tungt i benen. När vi så kommit ner på platt mark gick vi ner till stranden och tog ett dopp innan vi satte oss på strandrestaurangen och käkade en välbehövlig sen lunch. Resten av dagen var lugn och slapp och avslutades redan vid 8 t iden då John blund kom och hälsade på...

24 Februari, Seglar tillbaka till Rodney bay.

Idag var det dags för våra vänner att resa hem till kalla Sverige igen, men innan dess fick dom hänga med på seglingen tillbaka till Rodney bay. Det blåste dock NO så vi fick använda motorn hela vägen för att hinna tillbaka i tid. Våran autopilot var fortfarande inte lagat, det kunde ta ytligare en vecka. Så länge hinner vi inte vänta så imorgon seglar vi till Martinique.

25 Februari, Seglar till Martinique.

Med våran vanliga tur med vinden, blåste det NO och väldigt mycket. Så det blev en dryg och lång segling upp till Fort de France. Det tog oss 10 timmar att ta oss dom 30 NM och det var först fram på kvällen vi kunde släppa ankaret bredvid Fort Louis. (Nästa gång kommer vi att kolla vädret innan vi klarerar ut)

26 Februari, Glassar i Fort de France.

Så var man i Frankrike, vi började dagen med att besöka tullen som här bara var en dator, och efter det tog vi oss en titt på staden och besökte ett internet kafé för att skriva ut en bytes skylt till våran dinge som är för stor att ta med tillbaka till Europa. Efter att ha ätit en efterlängtad Mc Donalds lunch, försökte vi besöka fort Louis men det var fortfarande en militärbas och turister var inte välkomna. Synd när man äntligen hittar ett fort som ser häftigt ut.

27 Februari, Seglar till Anse Mitan.

Fort de France var en fin stad men vi uppskattar en fin strand och lite mindre samhällen bättre så vi seglade till andra sidan viken och ankrade upp i Anse Mitan. Nu var det dags att rengöra botten på båten från all beväxning, då vi bara han få på ett lager bottenfärg är det inte mycket av den kvar nu. Och det växer fint i det varma och klara vattnet. Men en så länge är vattnet är varmt och det är gjort på en timme så det är inte hela världen. Förhoppningsvis skall båten nu bli någon knop snabbare. Den har gått trögt på sista tiden.

28 Februari, Regn och vi byter vik till Trois i´let

Idag tänkte vi ta en fin strandförmiddag men vädret var inte på våran sida och redan efter en halvtimmes stekande började regna. Vi åkte tillbaka till båten och kollade på en film medan regnet lugnade ner sig. På eftermiddagen bytte vi vik till Trois I´let och nu kom vi åter upp i 5 knop för motor, skoj. Det var en sömnig liten by vi kom till, men vi hittade en liten butik och kunde köpa ingredienser till en avslutnings Pizza för Kim.

1 Mars (29 Februari) Kim åker hem till köttbullar och lingonsylt

Tiden har bara rusat iväg dom senaste månaderna och nu har dagen kommit då det är dags för Kim att återvända till verkligheten. Vi lämnade byn och seglade till en båtklubb som låg nära flygplatsen, här ankrade vi upp bredvid mangroven som enda långseglare. Det fanns inga Taxibilar att få tag på, men en snäll kille körde oss upp till en vägkorsning där vi kunde ta en grupp taxibuss till La galleria där vi skulle titta runt lite i butiker och passa på att fylla skafferiet. Det var en riktigt stor matbutik, men priserna på vissa saker var otroligt höga. Vi lyckades dock ganska bra att hitta hyfsad mat till ett hyggligt pris. Vi tok en taxi tillbaks till båten och den fick gladligen vänta där undertiden Kim hämtade sina väskor på Allie. Efter ett snabbt farväl var vi då bara tre ombord igen, det kommer nog ta ett tag att vänja sig vi det.

2 Mars, Segling till Le Marin

Efter en stadig grötfrukost som vanligt, lämnade vi mangroven och styrde söderöver för att ta oss till Marin. Vi träffade en Svensk båt på vägen som i sitt försök att prata med oss lyckades trassla in sig i våra fiskedrag, men vi lyckades få loss dom och kunde efter en kortare pratstund fortsätta färden. Vid tre tiden kom vi fram till ett väldigt båt tätt Marin. Vi ankrade upp och träffade lite norska och danska vänner och på kvällen kom Kennet och Ingo över på en grogg.

Det kommer att dröja ytligare en vecka innan autopiloten är klar, så vi hinner gå på karnevalen i Fort de France innan vi lämnar Martinique.