S/Y Allie

Carriacou och Union Island

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Thu, February 03, 2011 20:44:25

25 Januari, Tyrell bay

Vaknade upp relativt tidigt och Johan var snäll nog att ta dingen in till land och köpa bröd, ost och ägg till frukost. Efter att ha avnjutit varma mackor tog vi jollen och åkte på upptäcktsfärd i mangroveträsket som ligger i ena sidan av viken.

26 Januari, Sandy island

På morgonen lättade vi ankare och tog oss den korta sträckan till Sandy island som är en liten ö som består av några buskar, palmer, sandstrand och ett korallrev. Efter att ha knutit fast i en ledig boj tog vi på oss simmfenor, cyklop och simmade in till stranden. Här tog vi ett varv på den fina stranden och la oss sedan för att vila i lagunen en stund. Med nya krafter gav vi oss ut på revet för att snorkla och vi lyckades bla, se två stora blåsfiskar. På eftermiddagen kom Mark och Maria i sin Vega och på kvällen hade vi Rom och Cola kalas på stranden. Vid elva tiden på kvällen kom även Fri inspiration och Kim till ön.

27 Januari, Sandy island och hillsboru

Denna dag lyckades vi låna Mark´s och Marias dykutrustning så vi kunde dyka utefter rev-väggen på västsidan ön. Det blev ett fint dyk med massa fina fiskar och hummer. På eftermiddagen seglade vi upp till Hillsborough som är Carriacou´s ”huvudstad”

28 Januari, Bilresa, Avslutningmiddag

Sprudlande av upptäckar lust gav vi oss in till stan för att kolla vad turistbyrån hade att locka med. Då ön är ganska liten och vi inte hittade några solklara attraktioner, bestämde vi oss för att hyra en bil och i lugn och ro kunna åka runt ön. Vi gick till biluthyraren, sen till polisen för att Johan skulle få ett tillfälligt körkort och efter detta kunde vi komma iväg i en liten 4-hjulsdriven Nissan. Det var inte mycket till vägar att köra på och efter en stund befann vi oss på vad som mest liknade en skogs väg. Men med 4-hjulsdriften i lyckades Johan ta oss fram, på andra sidan ön finns byn windward som är kända för att bygga några av dom finaste seglarna i Karribien. Vi såg dock inte mycket som tydde på att dom fortfarande höll på, men enligt ett Engelsk par som vi träffade på en pub där berodde det på att det har regnat dom senaste dagarna och då kan dom inte bygga. Konstigt tyckte vi då det har regnat nästan varje dag sen vi kom fram till Barbados borde dom kanske fundera på att skaffa ett tak. Efter Windward åkte vi söderöver och stannade för lunch på en lokal restaurang. Det som serverades i dag var kyckling med dumplings, rotfrukter och banan. Mätta och belåtna åkte vi vidare och hittade ruinerna av en gammal brunn sen en väderkvarn. Helt plötsligt tog vägen slut och vi tvingades ut på stranden en bit innan vi hittade vägen igen. På eftermiddagen kom vi till västsidan igen och gjorde ett stopp på Paradise beach innan det var dags att lämna tillbaka en något mer repig bil. På kvällen gick vi alla ut för att ha avslutsmiddag för Mark och Maria som skulle segla till ABC-öarna dagen efter. Det blev en trevlig kväll på Seaview med god mat och glatt sällskap.

29Januari,

Vi började dagen i lugn takt och åkte sedan in till stan för att internetta en stund. Efter detta tog vi en tur längs stranden på jakt efter ”the green roof in” som är ett hotell som ägs av ett svenskt par. Vi hittade det och stannade till på en öl och pratade lite med Jonas. Dom hade precis öppnat en ny strandbar så vi gick även dit på en öl och hamburgare innan det var dags att åka tillbaka ut till båten för att ha filmkväll med Norrmännen. Det som visades var Sällskapsresan 2 och 3 i Allies sittbrunn.

30 Januari, Seglar till petite St. Vincent och Petite Martinique

Vi lämnar Hillsborough på morgonen och går för motor dom 7 NM till Petite St. Vincent där vi ankrar upp bredvid en armada av franska katamaraner. Vi tog jollen in till stranden men blev ganska snabbt avvisade från ön igen, den var privatägd och ville man gå iland fick man använda jolle bryggan. Så vi tog och åkte dit här fick man bara röra sig på 30 m av stranden och gå till restaurangen om man inte var hotellgäst. Inte så kul tyckte vi och åkte till Petite Martinique istället.

Här ankrade vi mellan två rostiga skräpbåtar och sedan åkte vi in och tog en rejäl promenad på ön. Här var det inga turister och ön var ganska skräpig och fattig. Efter att fått den dagliga motionen var det dags att åka ut till båten och äta middag.

31 Januari, Åker tillbaka till Hillsborough

Måndag morgon, spelar inte så stor roll visserligen men butikerna är öppna igen, så vi åker in och handlar lite innan vi seglar tillbaka till Carriacou och Hillsborough. Framme går vi iland och kollar mailen och ser att Birka är på väg. Så när vi fått våran dos av datanördighet och är på väg ut med dingen ser vi att våra vänner som vi inte sett sen Marocco ligger bredvid oss i viken. Vi åker över och säger hej efter några timmar börjar vi bli hungriga och bjuder därför över Kerstin, Henrik och Kalle på Portugisisk gryta på Allie.

01 Februari, Grillkväll på stranden

Dagen börjar slött som vanligt och efter att Sven bakat ihop Scones till frukost börjar vi dagen med att skruva isär birkas generator som inte har fungerat sen Kanarieöarna. Efter någon timme tar vi en paus från arbetet och åker in till stan för att bla. Skaffa kött, fisk och grönsaker att grilla på kvällen. På eftermiddagen efter lite löd-arbete på generatorn skruvades den tillbaka och nu fungerar den som aldrig förr och besättningen på birka kan åter använda sitt kylskåp. Grillkvällen på stranden blev väldigt lyckad och trötta och mätta kom vi tillbaka till våra båtar.

02 Februari, Tillbaka till Sandy island

Morgonen börjades med arbete ombord. Städa, fylla vatten i tanken och skrubba vattenlinjen från sjögräs och krabbor. Efter detta klarerade vi ut hos tull och immigration och satte sedan segel och seglade tillbaka till Sandy island för att snorkla och bada.

03 Februari, Seglats (motorgång) till Union island

Idag var det så dags att byta land, så på morgonen lämnade vi Sandy island för att ta oss dom futtiga 8 NM till Union island. Väl framme kastade vi ankare i en välfylld vik i Clifton. Nu har vi precis klarerat in och tittat en snabbis på stan.