S/Y Allie

Härliga Tobago

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Fri, January 21, 2011 02:09:30

Tobago 4-20 Januari. Nya fin fina bilder ligger uppe på hemsidan!!!

Den 4 Januari var det Emil och Svens födelsedag detta firades med snorkling på dom fina reven och en tur på byn Spayside. Efter detta käkade vi lunch och tog några öl på hotellet och på kvällen blev det stekt kyckling på båten.

5 Januari

Idag var det dags att dyka igen, denna gången provade vi en annan dykfirma som gav oss ett bättre pris. Vi var ett stort gäng som åkte ut med dykbåten och det blev två jättefina dyk. Det första hette Cathedral och var ett djupt dyk (100ft) utefter en fin korallvägg där vi såg bla. Bläckfisk.

Det andra var grundare och hette Island dream, det var mycket strömt och vi såg bla. Nurse shark, Angelfish och Triggerfish.

6 Januari

Vi kunde inte låta bli, så det blev ett dyk till idag. Vi åkte ut med dykbåten och hoppade i vattnet i närheten av little Tobago. Det var ett fint dyk även detta och efter en lunch på hotellet lättade vi ankar och seglade den korta sträckan till Kings bay. Framme i viken kastade vi ankare inanför ett flytgarn och mellan bambu-bröte som låg lite här och där i viken. Här fick vi bevittna ett sköldpadds mord så ingen hade någon lust att gå iland. Vi försökte att med dingen hitta ett bra snorkelställe men sjön var grov och vattnet grumligt. Vi tog en tur i solnedgången och tittade på Pelikanerna istället.

7 Januari

På morgonen tog vi en sväng med dingen för att titta på fåglarna som vi hoppades skulle sitta i träden bredvid vattnet, men vi lyckades inte se några andra arter en pelikanerna. Vi var redan trötta på viken så vi seglade vidare ner till Store bay istället. Här träffade vi för fösta gången på över en vecka andra segelbåtar. Det stod i våran guidebok att man skulle kunna fylla gas på en dykfirma på stranden, så vi traskade iväg för att kolla upp det. Efter en liten bit hittade vi R & Sea divers, när vi gick fram för att fråga visade det sig att killen va svensk, Joakim, så kommunikationen gick fint, men tyvärr kunde dom inte fylla här. Och inte på stället dom trodde heller, så ingen gas än.

8 Januari

På morgonen tog vi våran dykbåt (dingen) till det stora revet utanför stranden och snorklade, det fanns mycket fin fisk att titta på, och sikten va helt ok. Efter det fick vi skjuts utav ägarinnan till strandpuben till Penny Savers, den enda stora mataffären på ön, och vi fick fyllt på våra fortfarande ganska fulla förråd.

9 Januari

Vi snackade lite med Joakim om att göra två dyk någon dag, så vi gick bort till dykfirman och kollade om han var där så vi kunde boka in en tid. Dom hade inte så mycket att göra, så imorgon klockan nio ska vi iväg, det blir på atlantsidan i och med att det regnat en del det senaste, och då bli det grummligt på denna sidan, men det fanns riktigt fina dykplatser där lovade han. Sedan var det dax att få fixat lite rena kallingar, så ut till Allie och hämta några påsar med smutstvätt. Tvätteriet var även ett internettkaffé så alla passade på att kolla mail och höra av sig hem.

10 Januari

Upp i ottan, snabb frulle, sen iväg till R & Sea. Vi är där en kvart tidigt, så vi får vänta på stranden innan vi kan börja prova ut utrustning. Det tog en halvtimme med båten innan vi kom fram till stället vi skulle dyka på, det gick höga dyningar, så resan gick lite långsamt emellanåt. Det var ett skitfint första dyk, sikten var inte perfekt, men många fiskarter va det, sen iväg till en lite lugnare vik för att vänta 40min innan vi kunde göra nästa dyk. Vi fick veta där att det inte skulle bli Divers Dream som vi hade hoppats att vi skulle dyka på andra dyket, utan köra nästan på samma ställe, det var för strömt för att dyka där idag. Det visade sig att det nog var en bra idé, det var riktigt strömt på det stället vi dök på, så det kunde nog vart lite läskigt att köra det andra. Vi så även en Nurse-shark på 2,5meter som låg och sov i en grotta, skitfräckt!

11-13 Januari

Tog några riktigt lugna dagar, sola, bada och snorkla. Traska runt i byn och kollade i butiker.

14 Januari

Satt på strandbaren, Bagos Beach Bar, och unnade oss några kalla öl efter en hård dag. Då kliver våra norska vänner från Fri Inspiration in tillsammans med Mark och hans nya besättningsdam Maria in. Det beställs givetvis in några nya öl och ljugs lite om atlantöverfarten och veckorna som gått innan dom tar en taxi tillbaka till viken dom ligger i, Mt Irvin Bay. Vi bestämmde då att vi ska segla dit imorn, Henrik på Fri Inspiration fyller år då, så det är grillfest på stranden.

15 Januari

Vi kom iväg på eftermiddagen, va framme efter 2 timmar klockan 5. Mark stack in och började samla ved medans vi ankrade, och när mörkret föll på efter 6 satt vi nere på stranden och hade sällskap av några lokala surfare och ett gäng turister. Det var en riktigt lyckad grillkväll, med mycket mat, öl och musik. Trötta och nöjda begav vi oss hem på småtimmarna, mycket nöjda med våran nya vik.

16 Januari

Gårdagen gör sig påmind på morgonkvisten, ingen direkt fart på någon ombord på Allie. Emil och Sven åker med en av norrmännen till stranden, lånar deras extra surfingbrädor och ger sig ut i vågorna. Annars är det en dag i lugnt tempo, avslutas med en film ombord.

17 Januari

Idag ska vi lära oss surfa! Riktigt laddade beger vi oss in till stranden runt 11, vi snackar med George, som hyr ut surfbrädor på stranden, får en lite snabbkurs på hur det går till och paddlar sedan ivrigt ut. Det är inte riktigt lika lätt som man hade tänkt sig, man kommer inte riktigt upp och surfar så som dom gör på film, men det är förbannat roligt ändå. Efter drygt två timmar är alla helt färdiga efter allt paddlande, så vi beger oss in till stranden igen för att slappa.

18 Januari

Idag ska vi iväg på en ö-tur med våran goda vän George. Det tar en stund innan vi kommer iväg, George har ingen egen bil utan ska låna en av en kompis, och det drar iväg på tiden. Efter någon timmes väntan är vi i alla fall på väg, vi stannar till och kollar på lite schyssta utkiksplatser och stränder, och käkar en roti (tunt bröd med kykling, fisk, vegetabilisk eller räkor och lite potatis och pumpapaj) i Englishman Bay. Vi stannade även till i Charlottville och passade på att checka ut ifrån landet, så vi slipper segla härom. Därefter var det vidare till ett grymt vattenfall, fick med oss en lokal förmåga som guide och gick upp i djungeln. Här passade vi på att bada och hoppa ner från vattenfallet, vilket var en riktigt kul upplevelse. Vi var tillbaka i Mt Irvin Bay efter mörkrets inbrott, drog upp ankaret och satte segel mot Grenada.

19 Januari

Vi kom fram till Grenada klockan 13:00 ungefär, det var sjukt mycket båtar i viken och vi körde runt en stund innan vi hittade en fin plats att ankra på. Käkade en snabb lunch innan vi stack in för att fixa med tull och immigrationen, som vanligt tog det sin lilla tid. Därefter blev det dax att kolla in Budget Marin, en stor båttillbehörsaffär som ligger här, gick och lurade där en stund och plockade ut grejer. När vi skulle betala visade de sig att vi inte kunde handla momsfritt om vi inte har med oss skeppspapper så vi la grejerna bakom disken och sa att vi skulle återkomma. Vi råkade fastna på Resturangen vid dingebryggan och drack lite öl istället, så det får bli imorn. Vi fick här sällskap av en trevlig långseglardam från sverige, som vi bjöd med till Allie på middag. Egen fångad Barracuda med bacon och potatis. Det var en trevlig kväll som varade ända in på småtimmarna.

20 Januari

Har som dagens projekt att fylla vatten och gas och handla båttillbehör eftersom vi inte brydde oss om att fixa det igår. Tyvärr var det motgångar med en gång, en sur kärring på gas-stället som inte kunde fylla vår flaska, inte så vi ville börja dagen. Men vatten fick vi fyllt upp en vända i alla fall, och sedan in till Budget Marin för att hämta grejerna vi plockade ut igår. Sedan tog vi en promenad på stan och hämtade ut lite pengar innan vi åkte ut till båten och käka. Vi tänkte att vi skulle fylla upp lite mer vatten, så Kim, Johan och Sven beger sig in till marinan igen för att fixa det. Tyvär var det en annan båt som höll på och tankade, så vi gick och tog en öl på stranbaren och när vi kom tillbaka hade dom stängt för dagen. Sen blev det en lugn filmkväll ombord.