S/Y Allie

Atlanten

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Fri, December 17, 2010 02:22:58

27 November – 15 December Atlanten

Vi kastade loss från Mindelo vid lunch och det kändes skönt att äntligen vara på väg. Det är nästan vindstilla så vi går för motor under eftermiddagen innan vinden ökar lite å vi kan börja kryssa oss fram mot Barbados. Det va svaga västliga vindar dom första två dygnen å ibland drev vi mer än vi seglade. På morgonen den 30/11 ligger vi å driver med seglen nere när vi ser en annan segelbåt som går för motor söder ut, så vi ropar upp han på vhf:en och får reda på att vinden finns söderut. Så vi sparkade igång motorn å styrde mot ssw. Vi körde motorn i ett dygn sen skakade avgaslimpan av så det läckte in en massa avgaser så då blev det till att börja segla igen. Det va fortfarande lätta vindar men dom kom åtminstone från rätt håll. Jag kommer inte ihåg när vinden kom men det va efter någon vecka som vi började göra såpas fart att julen skulle va säkrad på Barbados. Det finns inte så mycket att skriva om överfarten, det händer ju inte så mycket å dagarna flyter ihop. Det vi ägnade oss åt mest va att läsa böcker, en väldigt massa böcker. På natt vakterna lyssnade vi ljudböcker och p3 dokumentär.

Vi fiskade en hel del. I början fick vi bara upp en massa små Dorados och dom som vi inte kunde få ut kroken på å kasta tillbaka blev till beten. Vi gjorde några försök på att få haj men utan att lyckas.

Vi fick en rejäl tonfisk på mellan 10-15 kg. Så det blev tok färsk sushi till förrätt och stora kotletter till huvudrätt. Vi fick också en fin Jack som va mer lagom stor för 4 personer.

Under ett par dygn när vi gjorde dåligt med fort runt 2 knop så hade vi följe av Newman och Samson, två stora Dorados som följde med oss. På nätterna höll dom sig alldeles bakom båten å på dagarna jagade dom å hoppade framför båten. Om vi inte hade tappat harpunspetsen på Kap Verde så skulle nog Newman blitt lunch.

På morgonen den 15 är det bara några sjömil kvar, vi käkar frukost som består av äcklig choklad mussli, dom sista god Kap Verde äggen och så firar vi med apelsinjuice. Kl 10 närmar vi oss Bridgetowns hamn, det är så dumt att man är tvungen att gå direkt till tull och imigration bryggan som ligger längst in i hamnen med massa stora kryssningsbåtar. Vi fick vänta i 3 timmar innan tull gubbarna va klara med en kryssningsbåt innan det blev våran tur. När formaliteterna va avklarade kastade vi loss och la oss i ankarviken. Vi träffade Jan och Lasslo på Baracuda och dom bjöd oss på kastrull gjord pizza och rom, vilket välkomnande.