S/Y Allie

Mindelo, Kap Verde

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Sun, November 14, 2010 18:29:45

kl 18.00 lamnade vi Valle Grand Rey och satte kurs mot mindelo som ligger pa sau Vicente. som ar en av dom nordligaste oarna. vi fick ga for motor dom forsta timmarna tills vi kom bort fran on innan vi fick fri vind.

Dag 2

vi hade fantastiskt fint seglarvader, vinden kom snett bakifran och varierade mellan 7-12 m/s. vi gorde mellan 6-8knop och hade det valdigt behagligt ombord. vi forsokte fiska men utan resultat.

Dag 3

Fortfarande valdigt bra seglarvader, och idag lyckades vi fa upp 2st guldmackrillar. den sista var en riktigt stor rackare och kravde att vi tog ner seglerna innan vi kunde fa den ombord. Sa det blev stekt fisk till lunch och pa kvallen tankte vi forst gora fisksoppa, men det rullade sa myckat att vi hoppade det och stekte pytt i panna istallet.

Dag 4

Pa morgonen forsvann vinden helt, sa vi passade pa att bada och tvatta oss i det klarblaa vattnet. Sen korde vi motor i nagra timmar innan vinden kom tillbaka. vi hade latta vindar resten av dagen och pa kvallen hade vi bio i sittbrunnen.

Dag 5

Fortfarande latta vindar, pa kvallen kom det in aska och regn. det var valdigt frackt att glida fram ensammna over havet nar det blixtrar runt omkring varan lilla bat.

Dag 6

Latta vindar aven denna dag, men vi gjorde anda runt 4 knop. pa kvallen rullade vi in halva forseglet for att inte komma fram till Mindelo pa natten.

Dag 7

kl 6 pa morgonen tog vi ner alla segel och drev med 1.5 knops fart in mot hamnen. nar det ljusnat startade vi motorn och fortojde vid halv atta lokal tid. vi at frukost innan vi gick upp till hamnkaten och sedan till immigration. efter att ha fatt vara stamplar i passen, tog vi en valbehovlig dusch, den forsta pa over 2 veckor innan vi gick ut och kollade laget pa stan. Vi traffade Mark och dom tyska killarna som var med oss i Mohamedia och tillsamans med dom gick vi ut och festade pa kvallen.