S/Y Allie

La Gomera

S/Y AlliePosted by S/Y Allie Fri, November 05, 2010 18:41:44
2 November 2010

Efter en överläggning tillsammans med Ivan och Josefin bestämde vi oss för att på onsdagen bege oss ut hela gänget på varsin cykel, målet skulle bli nationalparken. Så dagens uppdrag blev att leta upp en cykeluthyrare o förboka 6 cyklar till morgondagen. Återigen visade tyskarna bevis för sin exploateringsförmåga och överflöd på denna lilla ö så samtliga fem undersökta uthyrare hade minst sju dagars förbokning, vi gav snabbt upp tanken om en cykeltur och inriktade oss på en hyrbil istället, detta skulle visa sig minst lika svårt. Då det började närma sig stängning av butikerna hade vi endast lyckats uppbringa en potentiell hyrbil. Vi bestämde oss för att avbryta för att istället införskaffa oss en middag. Kvällen bjöd sen på pannbiff med löksås ombord allie.

3 November 2010

Besättningen på S/Y Allie väcktes denna morgon vid 7 av ljudet från Emils mobil-väckarklocka, gänget krälade sig ur bingarna och satte igång med matsäckstillverkning och frukostintag, en rejäl frukost som skulle ta oss upp på den 1500m höga toppen uppe i nationalparken. Vi slog oss ihop med Ivan o Josefin och gav oss iväg mot stan, väl i stan delade vi upp oss så Johan, Kim och Emil kunde hyra bil och resten av gänget kompletterade matsäckarna. Runt 9 snåret hade alla sex lyckats klämma sig in i en skoda fabia och Johan piska på den lilla blå faran upp i regnskogen. Vi alla blev lika förvånade då vi beundra den snabba omställningen från karga vulkanklippor till kall, fuktig regnskog, eller enligt Ivan snårskog eller kanske enligt guideböckerna ”cloud-forest”.

Väl uppe i nationalparkens centra spanade vi in oss på en vandringsled som skulle ta oss till toppen 4h senare. Lite möra i benen slet vi oss upp på denna topp, möttes återigen av lite för många tyskar på en o samma plats men fann ett skyddat läge där vi kunde hålla oss i lä från vinden och tyskan. En god lunch och 30 min senare kunde vi påbörja våran nedfärd igen. Vi tog oss sen med bil ner till vad som skulle vara ett spektakulärt vattenfall, skodans stackars bromsar fick jobba hårt för den branta vägen ner men vi kom iaf fram till stigen till vattenfallet, denna stig skulle visa sig vara mycket brant o klurig o gå ner för o sen extremt jobbig att klättra upp för igen, men till vattenfallet kom vi. Inte alls lika imponerande man kunnat tro men ändå ett vattenfall, eller kanske på sin höjd lite vatten som faller.. Efter att ha sett parken från flera olika håll och vyer tog skodan oss vidare runt ön. Det vart en paus på en strand vid fortet castillo del mar. Merparten av oss utmanade dom stora vågorna o vadade ut i vattnet, klokt nog gick vi inte mer en ett par meter ut för redan där tog vågorna en med kraft nog att kasta en flertalet meter tillbaka. Detta fick bli sista stoppet innan vi skulle bege oss hemåt. Efter att bilen var tillbaka lämnad och strupen torkat o magen kurret insåg vi att vi inte skulle orka laga mat själva belönade vi oss själve efter en tuff dag med ett restaurangbesök

4 November 2010

Denna morgon väcktes vi av farbror vind, han knacka på i 23m/s, gungade båten, och välte jollen...igen, så vi fick lyfta o skruva motor..igen. Pga rådande väderförhållanden bestämde vi oss för att stanna och vakta båten hela dan. De kraftiga vindarna visade sig vilja hålla i sig hela dan och lugnade inte ner sig förens kvällen kommit. Johan och Sven vågade sig då iväg med jollen för att handla nå god mat och kasta sopor. Vi ramlade in på en tysk-ägd chark där vi hitta lite fina köttbitar att göra gryta av, väl ombord vart de en stor o mycket smaklig köttgryta a la sven avnjutet med ett gott vin.

5 November

Äntligen fredag! Vad görs sig bäst att sysselsätta sig med en fredag om inte shoppa loss. Fyra glada grabbar begav sig in mot stan i en för liten jolle och stövla in på fiskeaffären, johan köpte en harpun och emil en tjockare fiskelina, så nu ska vi nog allt kunna plocka hem de riktigt stora fiskarna, och kanske avhysa en o annan pirat med harpunen. Nästa stopp var mataffären, vi handla så mycket vi kunde bära och få plats i jollen. Nu hade de börjat blåsa på igen och de va inte en torr fläck på nån av oss då vi angjorde Allie, så fort de lugnat ner sig ska vi in o handla igen.