S/Y Allie

FöreläsningS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Fri, April 06, 2012 20:13:08

Den 16 april kl: 19:00 skall vi berätta om våran resa på Askims Bibliotek.
Välkomna dit.

Nu har vi varit hemma i åtta månader. Livet här hemma fortgår ungefär som innan resan, men äventyrs lusten är fortfarande stark. Emil skall ner 2 månader till Italien för att klättra i berg.

Sven och Kerstin håller på att renovera en stålbåt som dom nästa sommar skall segla till grönland med. Följ projektet på: www.sy-ash.se

Blog imageAllie är till salu!
Hon står på land i Bua, men hon börjar längta ner i vattnet igen.
Priset är helt beronde på vilken utrustning som önskas följa med.

Hemma igen efter 364 fantastiska dygnS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Mon, August 08, 2011 21:17:17

Efter 364 dygn och ca: 11 000 sjömil, kom vi i Lördags hem till Bua igen.

Där fick vi ett stort och varmt välkomnande av alla nära och kära. Det blev en riktig kalasdag med tårta, grillning och live musik.

Tack alla som medverkade, tack alla som följt och stöttat oss.

Nordsjön och LimfjordenS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Tue, August 02, 2011 21:04:32

Blog imageVi lämnade Ramsgate på eftermiddagen och satte kurs mot Thyborön. Vi hade vinden nästan rakt i nosen och kryssade när strömmen var med och gick för motor när motströmmen tryckte ner oss för mycket. Det var väldigt mycket fartyg, vindkraftverk och oljeplattformar.Blog image Något dygn ut började det blåsa upp och vi fick en liten kuling in från kranbalksvis babord. Vi kryssade fram mellan separeringarna och det var en ganska jobbig segling med flera skrämmande möten med stora fartyg och en däcklast brädor som under 3 timmar gled förbi båten. Efter 4 dygn var vi framme i Thyborön och kunde pusta ut och torka allt som blivit blött.Blog image Vi stannade där i två nätter och en dag och njöt av det fina sommar värmen. Idag har vi förflyttat oss till Glyngöre, en mysig fiskehamn med vackra små röda fiskebodar. Blog image

Imorgon fortsätter vi österut genom fjorden för att komma hem lagom till lördag.

Då blir det grillning på kvällen vid klubbhuset i Bua, ta med det som ni vill grilla och dricka, sallad och bröd fixar suportrarna Erixon

Planerad hemkomstS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Wed, July 27, 2011 17:16:26

Blog image365 dagar efter att Allie kastade loss från Bua hamn beräknar vi nu att återvända hem. Hemkomstdatum är satt till 6:e augusti och förhoppningsvis mitt på dagen. På kvällen samma dag blir det någon form av grillkalas, vi återkommer med detaljer.

Ni som vill är välkomna!

Falmouth, Weymouth, RamsgateS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Wed, July 27, 2011 16:37:15

Blog imageEfter att ha testat våra färdigheter på Falmouths Maritima Museum kan vi nog konstatera att en radiostyrd Allie knappast hade klarat sig helskinnad genom Engelska kanalen. Styrbord är oroväckande likt babord och att undvika de glada pingvinerna samtidigt som man skotar med vänsterhand och svänger med höger, är betydligt klurigare än vad det kan verka vid första anblick. Trots detta var museibesöket en succé.

Blog imageNästa maritima sevärdighet besöktes 100 sjömil längre österut i Portland Harbour. Inhängnaden som tidigare utgjort en gigantisk militärhamn är nu dedikerad segelsporten och en ny marina har byggts inför OS 2012. Vi valde dock att förtöja i den mysiga lilla marinan i kanalen mitt inne i Weymouth. Samma sak gjorde många andra och strax efter oss anlände ytterligare tre engelska båtar som knöt fast utanför oss, nu i en rad av sex. Det är mysigt när det är trångt men kan bli svårt när man vill dra, fast som vanligt hade de andra redan hunnit sticka innan vi vaknade nästa morgon.

Seglingen fortsatte mot Ramsgate, Englands enda hamn med kunglig status. På vägen passerades vackra vita klippor med ett antal fina fyrer utanför. Med hjälp av våra nyfunna kunskaper från muséet i Falmouth kunde vi namnge de flesta och berätta lite av dess historia för varann. Vi han också dra upp ett par makrillar, nästan bli överkörda utanför hemske-Dover och lyssna på Svens ensamma allsång om Dover-Calais.

Blog imageNär vi anlände Ramsgate vid halv sju på morgonen möttes vi av ett gäng glada holländare på väg ut ur hamnen. Kanske beror det på dagsljus eller på tidvatten, men vi kan då inte förstå varför folk inte passar på att sova på semestern. Här i Ramsgate har vi ängnat oss åt maritim sevärdighet nummer tre och antagligen den sista, innan vi lämnar England för nästa långa översegling, 400 sjömil till Danmark. Vi har hamnat mitt i Ramsgate Week, en kappseglingsvecka sponsrad av Vattenfall. Fina och snabba båtar går ut och in i hamnen hela tiden och vi har till och med blivit så inspirerade att Allie fått sig en rejäl yttre rengörning. Hon skiner!

Scillyöarna - FalmouthS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Thu, July 21, 2011 19:03:22

Vistelsen på Scillyöarna blev ordentligt blåsigt. Hamnen är helt oskyddad mot NW och andra natten blåste det upp till en stadig kuling från just detta håll. Det blev ordentligt guppigt i hamnen och vi blev för första gången inblåsta vid en mooringsboj. det gick sådana vågor att vi inte vågade att försöka ta oss in till land i våran lilla dinge. Vågorna slog över fördäck och det började läcka in vatten genom ankarboxen igen. Dessutom gick den otroligt fina men dåligt placerade teak listen sönder i fören av tamparna. Men efter en ganska sömnlös natt lugnade det ner sig och vi kunde fortsätta att utforska den fina ön.

Väderprognosen var 7 dagar med nordliga vindar så vi övergav planerna om att segla till Dublin och lämnade Scillyöarna på kvällen mellan två kulingar och satte kurs mot Falmouth. Det blev en fin segling med mycket båtar och fyrar att titta på. Blog image

Igår kom päronen Olle och Ylva Erixon på besök, det blev ett kärt återseende och vi bjöd på en brakmiddag ombord på Allie. Idag har vi allihop vart på bilutflykt till Lands end och haft en helfestlig dag som inte ens solen ville missa. Blog image

Imorgon eftermiddag fortsätter vi våran segling österut.

Framme på ScillyöarnaS/Y Allie

Posted by S/Y Allie Sat, July 16, 2011 18:03:10

Blog imageUnderställ, dubbla tröjor, mjukisbyxor, seglarställ, raggsockar, stövlar, mössa, vantar, halsduk. Dubbla sovsäckar, dubbla filtar, iskalla fötter och händer.. Vi har kommit fram till Scillyöarna, en del av det Förenade kungariket Storbritannien och Nordirland. Det kallas för sommar, men efter ett halvår i Karibien är det svårt att förstå.Blog image

Om än kalla så mår vi bra. Seglingen gick fint utan några större överaskningar och nu njuter vi några dagar på vackra öar innan vi beger oss mot Dublin

Horta marina del 2S/Y Allie

Posted by S/Y Allie Sun, July 03, 2011 14:58:15

Blog imageMycket har hunnit hända under våran vistelse här på Faial. Vi har träffat en massa trevliga seglare, hunnit festa med lokalbefolkningen och även monterat en ”ny” motor i Allie. Detta tog 3 hela dagar då den inte passade perfekt och att den inte gått på 3 år. Det blev kanske inte den snyggaste installationen, men det bästa vi kunde göra med dom verktygen vi hade ombord:) Någon elektrisk dieselpump fick vi inte tag på, så vi var tvungna att montera en liten dagtank i ett av stuvfacken i sittbrunnen.. I förrgår var vi ute på provtur. Runt, runt körde vi i hamnbassängen i en 1 timme. Innan vi kände oss nöjda. Nu är Allie redo för för tidvattenhamnarna. Blog image

Igår hyrde vi en bil och tog oss runt ön, en riktigt festlig heldag. Vi började med att ta oss upp till Calderia, vulkanen som ligger mitt på ön och traskade runt den fin fina kratern. Sen stannade vi för lunch innan vi fortsatte på dom små vägarna runt ön i det fina landskapet.

Idag skall vi lämna Horta och börja seglingen mot Dublin eller Scilly-öarna, en seglats på ca: 1100-1400 Nm. Vindarna ser bra ut ochvi hoppas på en fin överfart.